8 måder til mere overskud og balance

Jeg bliver ofte spurgt om, hvad der skal til for at få balance. Jeg vil gerne dele 8 praktiske veje til at få balance.

Du har sikkert en masse, du gerne vil. På arbejde og derhjemme. I dagligdagen og i drømmene. Så lad os få det på det rene: stress og udbrændthed er slet ikke ønske.

Livsglæde, energi og det arbejdsliv, du finder passer dig, dit liv og din familie er målet. Ikke det, der gælder for andre, men lige netop det, der er det rigtige for dig, så du er ”rodfæstet” og robust og ikke bliver blæst om kuld.

Så hvad kan du lige gøre for at få denne balance?

1.Hop ind på førersædet i dit liv.

Det er DIT liv. Du har denne ene gang til at gøre det til dit drømmeliv. OK. Jeg ved godt, at nogle tror på flere liv. Men det er trods alt i flere forskellige roller. Så derfor er det vigtigt, at du bruger tid på at stoppe op, og finde ud af om du er på vej det rette sted hen.

Livet er en livslang opgave. Der er ingen recept. Derfor er det også vigtigt, at det er dig, der er i førersædet i dit liv: Hvad vil du gerne opnå i år?

Husk, nogle gange kan man opleve, at der sker mere end man kan overskue. Så er det vigtigt at vide, hvor du kan hente hjælp.

Leder du andre mennesker, er dit personlige lederskab ekstra vigtigt. Det er det, fordi at du bliver sat i spil på mange måde – job, personligt, flere kræver mere af dig – også nogle gange modstridende krav, og du har et medansvar for dine medarbejders balance, så de ikke vælter med stress.

I dit personlige lederskab ved du, hvad der er vigtigt for dig, hvorfor det er det, samt hvordan du skal styre efter dette.

 

2.Beslut din arbejdstid – og overhold den

Der er nok at gøre. Som leder kan du have planlagt din dag, men uforudsete hændelser står ofte og banker på. Og har du en arbejdsdag , der er fleksibel, er der chance for aldrig at give hjernen, den tid til at have fri, som den skal have for at fungere.

Beslut derfor din arbejdstid, og styr hård efter det. Du skal have ”tidslommer”,  hvor du har fri, hvor du ikke kan træffes. Og når du selv overholder dette, gør dine medarbejdere det også.

Det samme gælder i et team. Få afklaret forventningerne til hvornår I er ”på” og har ”fri”. Det skal ikke være ”One-size-fits all”. Men klar forventningsafstemning, koordinering og overholdelse af forventningerne.

Det sjove er, at forskning viser, at det også gør jer mere effektive, kommunikere bedre hvilket fremmer samarbejde og de resultater og mål I skal levere.

 

3. Få styr på din sengetid og hvornår du står op

Søvnen er din ven. Søvnen er gratis og bivirkningsfri medicin. Mens du sover, sker der mange processer i kroppen, der hjælper dig mod sygdom og gør dig klar til næste dags udfordringer.

Lad os tage et par fordele:

  • Søvn fremmer indlæring og hukommelse
  • Søvn har en positiv påvirkning af humøret
  • Søvn reducerer mængden af stresshormonet kortison
  • Søvn regulerer appetitten

Du fremmer den bedste søvn ved at have en fast sengetid og tidspunkt for, hvornår du står op.

 

4.Eleminer alle PUSH-beskeder

Så kom der en mail, en sms, breaking news eller måske en der vil spille med dig. Der er PUSH-meddelelser over alt.

Slå dem fra – det kræver for meget fokus, og hver gang du får en besked, bliver du hevet ud af det, du er ved at lave. Eleminer alle PUSH-beskeder, så du kan lave det vigtigste og koncentrerer dig om det du skal.

 

5.Deleger- deleger og deleger

Der er ingen, der skal lave det hele selv. Det er ineffektivt. Det tager for lang tid. Det har en stressende effekt. Og det er ikke sikkert, at det er den rigtige mand til den rigtige opgave. Så deleger:

Hvilken opgave skal delegeres?

Hvem er den rettet til opgaven?

Skal opgaven overdrages fremover, så brug den tid, der skal til for at andre er klar til det. Det er kompetenceudvikling

Og husk. Der er ingen, der har glæde af, hvis du er stresset, sur og overbelastet. Hverken derhjemme eller på arbejde.

 

6.Brug ”pomodoro-teknikken” /Tomatteknikken

Jeg skal ikke i køkkenet, tænker du måske. Men tomat-teknikken er ikke helt dum.

Tomat-teknikken handler om at blive mere effektiv og produktiv uden at brænde ud. Og det lyder da ikke tosset?

Tomat-teknikken stammer fra en italiensk studerende, der i slutningen af 80érne begyndte at læse i intervaller. For at holde styr på tiden benyttede han et køkken-ur, der havde en tomatform. Deraf navnet -Tomat-teknikken. Så skal du være mere effektiv uden at gå ned med stress får du her teknikken:

  • Arbejd 25 minutter
  • 3 minutters pause
  • Efter hver 4. Tomat-omgang skal pausen være 15-30 minutter. Her kan du benytte pausen til at komme væk fra dit kontor – tag lidt luft eller andet.

PS Tomat-teknikken er senere blevet benyttet som baggrund i adskillige forsøg og senere aps.

 

7.Søg for at motionere jævnligt

Motion gør en forskel. Det holder hjernen og kroppen frisk og giver dig energi. Det har vi vist længe. Det gør det ikke mindre rigtigt. Det viser sig ofte svært i en dagligdag.

Find tidslommer – få motionen sat ind i din daglige kalender. Er der motion, I kan være fælles om? Det behøves ikke altid at være noget man gør hver for sig.

 

8.Lav en daglig to-do og I-did liste’

Jeg er tilhænger af både en To-do liste og I-did liste.

To-do listen kender du sikkert. Skriv de ting op, der er vigtige at tage fat på dagen efter, så du har overblikket, når du møder på arbejde.

I-Did – listen laver du inden du går. Her skriver du det på, du nåede. Det går du, fordi at der altid kommer mere til, og det er vigtigt, at du synliggør alt det du faktisk får fra hånden, så du er motiveret og klar til dagen efter.

Jeg håber, at du kan tage nogle af metoderne til dig, så du kan forbedre den balance, du gerne vil opnå.

Du kan også få inspiration i mit værktøj: Balancehjulet, Arbejdsbog til livsbalance, e-pub. Du finder den på SAXO her

Helle Rosdahl Lund,balance mellem arbejdsliv og familieliv,livsbalance,livsnavigation,livskompas

Få en bedre balance i dit arbejdsliv

 

Jeg blev interviewet af Jacob Fabricius, Krifa om balance mellem arbejdsliv og familieliv.

Du kan høre podcast her og du kan downloade det på Itunes, Krifa podcast.

Vil du arbejde med et af de værktøjer jeg nævner: Balancehjulet – kan du komme se mere om værktøjet Balancehjulet her

 

Balancehjulet er DIN E-arbejdsbog til livsbalance - kom igang  her

 

Krifa podcast: Balance mellem arbejdsliv og familieliv

Mange mennesker oplever i højere grad at arbejdslivet presser sig på i fritiden, og at det derfor bliver sværere at adskille arbejde fra fritid. For en stor del af danskere resulterer det i følelsen af aldrig at have fri og er derfor en mulig kilde til stress. Men hvordan bliver jeg bedre til at finde min balance?

Vi interviewer Helle Rosdahl Lund som er ekspert indenfor worklife balance.

Du vil blive præsenteret for nye værktøjer og ideer til at få en bedre balance imellem arbejde og fritid.